Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě

Zpět

Datum události: 2013.12.03
Číslo zprávy:
Druh zprávy: Závěrečná zpráva
Místo události: Štěpánov
Druh události: Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM: <2250 kg
Druh provozu: Ostatní
Druh letadla / SLZ: Vrtulníky
Typ letadla / SLZ: CH-77 RANABOT
Zdravotní následky události: Se smrtelným zraněním
PDF dokument: pdf

Popis:

Dne 3. 12. 2013 ÚZPLN obdržel oznámení o letecké nehodě ultralehkého vrtulníku CH-77 Ranabot. Pilot zamýšlel uskutečnit traťový let VFR z LKBO s přistáním v LKBE. Po vzletu z LKBO pokračoval v letu po trati, která vedla nad obcí Štěpánov. Svědci průletu nad obcí zaznamenali ránu, po které následoval pád vrtulníku k zemi. Vrtulník se zřítil na pole na okraji obce Štěpánov. Nárazem do země a následným požárem byl zcela zničen. Pilot vrtulníku utrpěl zranění neslučitelná se životem. Ke zranění dalších osob nedošlo. Leteckou nehodu svědci ohlásili na linku tísňového volání.

Pravděpodobnou příčinou letecké nehody byla kritická změna nastavení listů nosného rotoru, která způsobila odklon disku nosného rotoru z normální roviny rotace a náraz listu nebo obou listů nosného rotoru do ocasního nosníku, poškození ocasního rotoru a ocasních ploch a náhlou ztrátu ovladatelnosti vrtulníku.

Šetřením se nepodařilo zcela prokázat, proč ke kritické změně nastavení listů nosného rotoru došlo. Pravděpodobně mohla vzniknout v důsledku:

-       nesprávné pilotáže - nepřiměřeného zásahu pilota do řízení, jeho nesprávné reakce na pokles otáček nosného rotoru nebo na jinou okolnost za letu,

-       ztráty integrity řízení v důsledku poruchy táhla řízení listu č. 1 nosného rotoru při nárazu do konce otočného čepu hlavy nosného rotoru.

Vydaná bezpečnostní doporučení:

      I.        ÚZPLN doporučuje, aby pověřená osoba – LAA ČR:

1)            K vyloučení potenciálního rizika zvážila přijetí opatření k zavedení kontroly táhel řízení listů nosného rotoru ultralehkých vrtulníků metodou nedestruktivní technologie.

2)            Vhodným způsobem upozornila piloty ultralehkých vrtulníků na nebezpečí letu s vrtulníkem, které hrozí při překročení meze vyvážení podle letové příručky.

      II.        ÚZPLN doporučuje, aby projekční a výrobní organizace CH-7 Heli-Sport S.r.l. zvážila zavedení vhodné metody kontroly pevnosti a intervalu podrobné prohlídky táhel řízení listů nosného rotoru v autorizovaném servisním středisku.