Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Dne 9. 8. 2024 ÚZPLN obdržel oznámení o letecké nehodě letounu Cessna P210N v blízkosti obce Bartošovice. Zahraniční pilot prováděl VFR let podle FPL z letiště Nitra (LZNI) na letiště Borsk (EPBO) v Polsku. V průběhu letu v TMA VII Ostrava, v poloze cca 14 km W THR RWY 04 LKMT, pilot vyslal na kmitočtu tísňový signál MAYDAY a zprávu, že má poruchu motoru a zatáčí k letišti Mošnov. Pilot se rozhodl pokusit doletět na LKMT. Navázal spojení na kmitočtu TWR Mošnov a oznámil, že se nachází v poloze cca 3–4 min W LKMT, ve výšce 1 800 ft AMSL a pokusí se o nouzové přistání na letiště Mošnov. ATCo potvrdil tísňovou situaci a vydal povolení k přistání na RWY 04. V 06:44, cca 4,8 km od THR RWY 04 LKMT pilot oznámil, že bude přistávat do terénu, protože na letiště nedoletí.
V 06:45 pilot přistál na podmítnuté pole u obce Bartošovice. Po dosednutí se zasunutým podvozkem a vztlakovými klapkami se letoun po cca 40 m převrátil přes příď do polohy na záda. Pilot byl vážně zraněn. Letoun byl zničen.
Příčinou letecké nehody byla porucha motoru, ke které došlo důsledkem únavového lomu dříku výfukového ventilu ve válci č. 2 a rozlomení pístu.
Spolupůsobícím faktorem bylo vynucené přistání do terénu, při kterém došlo po nárazu vrtule a výfuku do země k převrácení letounu na záda.